Naturkirkegården

Naturkirkegård er et nyt begreb i Danmark hvor naturen får lov til at råde. Dette står i skarp kontrast til arkitekturens stramme linjer. Mange borgere i Holbæk bruger kirkegården som en park.

Kirkegården er anlagt efter idé og tegning af landskabsarkitekt Charlotte Skibsted og er et besøg værd for alle der er interesseret i natur og kunst. Tanken er at udover kirkegården selvsagt er en gravplads også skal være en mindepark hvor skulpturer fungerer som pejlemærker på kirkegården. Skulpturerne har alle et kristent islæt.

Naturkirkegården indeholder kun urnegravsteder, som er anlagt i forskellige afdelinger med hver sit særpræg. Der findes en række afdelinger med gravsteder omkring runddeller og tilhørende staudebeplantning, gravsteder i plæne samt en afdeling i skovbundslignende omgivelser.

Der er servitutter på alle gravsteder på Naturkirkegården og obligatorisk vedligeholdelse ved kirkegårdens personale på alle gravsteder.

Kirkegården er et besøg værd for alle der interesseret sig for natur og kunst. Om sommeren er der et væld af vilde blomster, fine staudebede og et utal af rododendron buske i flere nuancer. Ved indgangen af Anders Larsensvej møder man billedhugger Søren Schaarups skulptur ” livets port”. Den står på plænen – om foråret på et tæppe af krokus men også mange pinseliljer dukker op her.

Følger man stien frem til valnøddelunden ses Henrik Voldmesters skulpturserie ”Bille August” som pejlemærker lavet af granit. 6 søjler med insekter og 3 med henholdsvis valnøddeblomst, valnøddefrø og valnød.

Der er et helt specielt gravområde hvor hver grav er markeret af en lærkestamme. Her findes tre søjler af tyrkisk granit opstillet med Keld Moseholms vidunderlige, små tykke mænd, der bevæger sig gennem livet. På den første søjle mødes en mand og en kvinde. På den anden søjle går de til præsten og velsignes. På den sidste må de erkende døden.

Billedhugger Preben Boye ar skabt 12 smukke engle der står enkeltvis omringet af utallige stauder som danner en skovbund under de høje valnøddetræer. Preben Boye læste ofte en beretning især fra det gamle testamente som inspiration til de forskellige engle.

Mellem hækkene ved blomsterpladsen ind mod Østre kirkegård finder man ”Båden og Bølgen” af Ole Christensen fra Bornholm. Bølgen siges at bryde skibet som kirkegården bryder med traditionen for kirkegårdskultur.

”Engelvingen” af Preben Boye er en 11 tons tung skulptur af svensk granit i rød Halmstad. På vingens overflade ses en rund fordybning med vand som symboliserer dødefonden og samtidig danner et himmelspejl. I bunden ses to små førere af bronze. De små indhuggede trin på gerne benyttes af børn og engle.

”Emma på bænken” er en vidunderlig naturrealistisk bronzeskulptur af Hanne Varming. Emma er Hannes barnebarn på 7 år som lige har lært at læse. Flere besøgende vælger at sætte sig hos Emma og fortælle hende lidt om livet og lægge en blomst i hendes hænder.

Erik Heides ”Vingesten” har et hul som er aksen på vingen. Stenen er sort granit, den tungeste granit, og er meget lidt forarbejdet.

”Den grønne sten” er lavet af natursten fra Lapland. Man kan betragte den som saltstøtten fra fortællingen om Lots hustru som vendte sig om og så på Guds ødelæggelse af byerne Sodoma og Gomorra. Det havde Gud forbudt hende og derfor blev hun til en saltstøtte. Den kan også tolkes som opstandelsen da den er noget af det første man ser når man træder ud af kapellet.